Hur man väljer en bra domän

Domännamn

Ett av de första och största stegen man gör när man skapar en ny webbplats är att registrera ett domännamn, något som inte alltid är lika lätt som det låter. Valet av domän kommer ha en betydande roll för ditt varumärke, marknadsföring och sökmotoroptimering.

I den här artikeln kommer jag berätta vad du bör tänka på när du väljer domän.

Vad är en domän?

Ett domännamn (vardagligt kallat för domän) beskriver Wikipedia som ”ett namn på en administrativ helhet på internet”. Enklare förklarat är en domän det du skriver in i din webbläsares adressfält när du ska besöka en sajt, till exempel webbmekanikern.se. Alla domäner är kopplade till en servers IP-adress, vilket gör det mycket enklare när man ska besöka en webbplats än att behöva skriva in IP-adressen.

När du gick in på den här sidan skickade din webbläsare en förfrågan till en DNS, som fungerar som en telefonkatalog. DNS:en skickade rätt IP-adress tillbaka och du kunde på så vis komma in på den här sidan.

Ett domännamn är din adress, din adress på Internet. Vi har alla en fysisk adress, vi kommer alla att behöva en adress i cyberrymden. De blir allt viktigare. Jag tror vi kommer till den tid där när du är född kommer du att utfärdas ett domännamn.
— Bob Parsons, grundare av GoDaddy

Domänens uppbyggnad

Domäner består av minst 2 delar. Oftast har domäner dock 3 delar där varje del är separerad med en punkt. Varje del kan bestå av maximalt 63 tecken.

Domäners uppbyggnad

Här nedan ska jag förklara varje del lite mer. Eftersom hierarkin är bakvänd hos domäner börjar jag från höger.

Toppdomän

Toppdomän, domänändelse eller TLD (från engelskans Top-Level Domain) — kärt barn har många namn. Toppdomänen är sista delen i en domän, till exempel .se och .com. Det är oklart hur många toppdomäner det finns i världen, men grovt räknat är det helt klart över 350 stycken.

Domännamn

Själva domännamnet är en toppdomäns barn, i mitt fall webbmekanikern som tillhör .se.

Subdomän

En subdomän (eller underdomän) är en del av en annan domän. Jag har till exempel min sajt på subdomänen www, men eftersom subdomäner inte är något krav skulle jag lika gärna kunna ha struntat i den. Varje subdomän kan i sin tur ha en egen subdomän, till exempel abc.www.webbmekanikern.se. Det enda som begränsar subdomäners djup är den totala längden på domänen, som inte får vara längre än 255 tecken inklusive punkter.

Välja toppdomän

Ovanliga toppdomäner

Att det finns över 350 olika toppdomäner betyder inte att alla är bra. Det första du ska fråga dig själv är vilket land och språk din webbplats kommer rikta sig till, då detta är avgörande i ditt val av toppdomän. För att skydda ditt varumärke kan det vara en god idé att registrera domännamnet med flera av de allra vanligaste toppdomänerna innan någon annan hinner före.

Nationella webbplatser

Ifall din webbplats kommer rikta sig till endast ett land bör du använda en nationell toppdomän, till exempel .se för Sverige, .dk för Danmark, .no för Norge, och så vidare. Detta ser seriösast ut och talar om för sökmotorer vilken nationalitet webbplatsen har. För svenska webbplatser är .se alltid att föredra med några få undantag.

Internationella webbplatser

Om din webbplats kommer rikta sig mot flera länder är .com oftast det rätta valet. Toppdomänen .com är inte knytet till något specifikt land, utan var från början skapat för att användas för kommersiella syften. Det passar även utmärkt för flerspråkiga sajter.

I Google’s verktyg för webbansvariga kan du ange ifall domänen riktar sig till ett specifikt land.

Övriga toppdomäner

Andra toppdomäner än .se och .com fungerar också bra i vissa fall. Till exempel är .nu vanligt på olika internetbaserade tjänster (tv.nu, prisjakt.nu eller pizza.nu för att nämna några). Observera dock att .nu tillhör Niue, en oberoende ö i Stilla havet. Trots detta är toppdomänen väldigt vanlig i Sverige, Danmark, Nederländerna och Belgien. Även .net, .org och .info är ganska vanliga, men är inga som jag personligen föredrar.

Ovanliga toppdomäner ska du undvika använda så länge som du inte är helt säker på vad du gör. Vissa är förknippade med spam och kan därmed skada din rankning i sökmotorer. Registrera dig aldrig med en ovanlig toppdomän bara för att ”rätt” domän är upptagen — det ser oseriöst ut och kan bli svårare att marknadsföra.

Välja domännamn

Namn

Det viktigaste är förstås själva domännamnet. Här kommer åtta tips som hjälper dig med ditt val.

1. Symmetri

Om webbplatsen är för ditt företag bör domännamnet heta likadant som företaget, eller väldigt snarlikt. Det är minst lika viktigt att webbplatsens domännamn är samma som namnet på webbplatsen.

2. Exklusivitet

Används domännamnet redan flitigt med en annan toppdomän? Då bör du istället titta på ett annat domännamn så besökare inte blandar ihop er, det tjänar ingen på. Detta är extra viktigt ifall ni är inom samma bransch. Sök på Google efter domännamnet och se vad du hittar.

3. Nyckelord

Ifall webbplatsen inte är för ett företag eller liknande, utan istället är för exempelvis en blogg eller internetbaserad tjänst, passa på att använda ord i domännamnet som du vill synas på i sökmotorer. Detta garanterar självklart inte en förstaplats i sökmotorer på det nyckelordet, men kan ge dig en liten extra knuff uppåt.

Om du exempelvis ska ha recept på din webbplats är minarecept.se mycket bättre än minkokbok.se. Förutom sökmotorer är detta även bra för besökare, eftersom de på en gång förstår vad sajten har för typ av innehåll.

4. Lätt att uttala

Säg domännamnet högt för dig själv några gånger. Var det svårt att säga? Snubblade du på någon bokstav? Låter det som att du säger något annat? Ifall något av påståendena är sant så är domännamnet inte optimalt. Det ska gå att prata om din sajt till vardags utan problem, välj därför inget domännamn i stil med eyjafjallajokull.se.

5. Lätt att komma ihåg

Det spelar ingen roll hur bra du kan uttala ditt domännamn ifall ändå ingen kommer ihåg det. Välj något som är enkelt att lägga på minnet.

6. Lätt att skriva

Använd inga konstiga stavelser, eller ord som kan stavas på flera sätt. Om ett ord går att stava på flera sätt bör du registrera respektive domännamn — jag har till exempel registrerat både webbmekanikern.se och webmekanikern.se.

7. Kortfattat

Ha helst inget domännamn som är längre än 15 tecken eller har fler än 2 ord — ju kortare desto bättre, så länge som domännamnet inte saknar betydelse. Ett kort domännamn är såväl lätt att uttala som att komma ihåg och skriva.

8. Speciella tecken

Sedan 2003 har det varit möjligt att registrera domännamn med Å, Ä och Ö — så kallade IDN-domäner. Detta innebär att du utan problem kan registrera räksmörgås.se (ifall den hade varit ledig), men du bör i så fall även registrera raksmorgas.se och använda den sistnämnda som din primära domän. Anledningen? Folk är vana vid att inte använda Å, Ä och Ö och kommer byta ut dem mot A respektive O, trots att du säger räksmörgås.

Stödet för e-postadresser är dessutom bristfälligt för IDN-domäner, därför bör du endast använda dem i marknadsföringssyfte.

När det kommer till siffror och bindestreck bör du även undvika dessa, förutsatt att de inte är en del av ditt företagsnamn eller varumärke. De gör det krångligare att både säga och komma ihåg domännamnet.

Välja subdomän

Subdomän

Huruvida man ska ha med www eller inte är en smaksak — det finns inga bevis för att det ena är bättre än det andra när det kommer till sökmotoroptimering. Fördelen med att ha www är igenkänningsfaktorn; ifall man skriver webbadressen på ett papper ser man på en gång att det rör sig om en webbplats. Fördelen med att skippa www är att adressen blir kortare.

Det viktigaste är att det bara finns en domän till din webbplats, annars riskerar du att bli straffad av sökmotorer för dubbelt innehåll. Se till att den ena domänen skickar över besökarna till den andra med en så kallad 301-omdirigering.

Sammanfattning

  • Välj helst en .se-domän om du riktar dig till Sverige och en .com-domän ifall du riktar dig internationellt. Var försiktig med okända toppdomäner.
  • Ifall ditt företag/webbplats har ett specifikt namn, välj den domänen i förstahand.
  • Kolla så ditt domännamn är unikt.
  • Lägg till ett nyckelord i domännamnet när det passar.
  • Se till att domänen är lätt att uttala, skriva och komma ihåg.
  • Håll dig under 15 tecken — ju kortare desto bättre.
  • Undvik speciella tecken som Å, Ä, Ö, siffror och bindestreck.
  • Bestäm dig för att ha med eller utan www — inte både och.

Bilden på skyltarna är från devianART.

Ivar Johansson

Skriven av

Ivar började med webbutveckling för tio år sedan och har sedan dess utvecklat breda kunskaper inom framför allt webbprestanda, sökmotorer och användarupplevelse. Idag driver han eget företag där han skapar webbplatser som är snabba, säkra och enkla att hantera.

  1. Kenth Hagström

    2 mars, 2014

    Bra guide om domäner för den oinvigde! Själv föredrar jag domännamn utan www, tycker den delen känns onödig. Men det är som du skriver, en smaksak! :)

  2. Ivar Johansson

    2 mars, 2014

    Tack Kenth! Jag tycker vissa domännamn passar med www och känns till och med nakna utan, men vissa är perfekta utan www. Om domännamnet är kortare än tre tecken känns www nästan fånigt. :-)

  3. Helena Olofsson Osagie

    16 juni, 2014

    Tack för dina mycket pedagogiska råd! Vi ska starta ett företag men vill ha både .se och .com som domäner då vi både riktar oss till presumtiva kunder i Sverige samt utomlands. Hur ska man göra då? Är det rätt uppfattat att man kan göra så? Vill du vara snäll och förklara hur lika tydligt och pedagogiskt som din övriga text då jag är en fullständig novis inom detta område?

  4. Ivar Johansson

    17 juni, 2014

    Hej Helena! Det är ett bra val att registrera båda domänerna, då förhindrar ni att någon annan lägger beslag på dem.

    Ska webbplatsen vara på flera språk? Då skulle jag haft .se-domänen för svenska och .com-domänen för engelska, därefter en koppling mellan dem. Ett alternativ till detta är att ni istället har subdomäner, t ex sv.exempel.se respektive en.exempel.se.

    Om webbplatsen endast ska vara på engelska så är det bästa att ni använder er av .com-domänen, och skickar besökare från exempel.se till exempel.com.

    Hoppas det här hjälpte er!

  5. Helena Olofsson Osagie

    17 juni, 2014

    Hej Ivar,
    Tack, det hjälpte verkligen! Webbplatsen ska vara flerspråkig men vi ska utgå från svenska. Jag tror att vi gör så att vi skaffar både .se-domän och .com-domän. Är det den kopplingen som heter 301-omdirigering, som du beskrev ovan i din artikel? Jag undrar även lite över sökoptimering, vilket jag försökt sätta mig in i. Är det så att alla ord man skriver på hemsidan är sökbara (beroende på popularitet) så fort man skriver in dem? Vad jag undrar är om de inte behöver kodas/programmeras på något särskilt sätt nuförtiden? Jag har för mig att förr i tiden behövde man göra så…

    Jag har kollat sökpopulariteten på Google Adwords och fått en uppfattning om hur mycket trafik vi skulle kunna förvänta oss. Gäller denna sökpopularitet även om vi inte använder oss av Google Adwords, tror du? Med andra ord bara använder oss av de orden i texten för hemsidan? Jag vet att det är många frågor, och du kanske inte har tid att besvara alla, men om du får en stund över och gör detta vore jag mycket tacksam!
    Helena

  6. Ivar Johansson

    19 juni, 2014

    Hej igen! En 301-omdirigering behöver man oftast sätta upp själv, och det kräver lite tekniskt kunnande. Det går att googla sig till hur man gör, men om man inte har kodvana kan man lätt ställa till det.

    Angående sökmotoroptimering så stämmer det att de ord man använder på sin webbplats blir sökbara. Det är dock över 200 olika faktorer som avgör vilken position webbplatsen får i sökresultaten. Sökmotoroptimering är en hel vetenskap och en långvarig process, så förvänta er inte omedelbara resultat.

    Sökordsverktyget i AdWords gäller oavsett om ni använder AdWords eller inte. De visar hur populärt det är att söka på vissa fraser.

    Hoppas du fick de svar du sökte!

  7. Monica Artmann

    28 augusti, 2014

    Hej,
    tack för goda råd! Men hur vet man var det är bäst att köpa domännamn, de billigaste kostar typ 9 kr och de dyrare en del mera. Är one.com bra? vad skiljer de olika försäljare? Monica

  8. Ivar Johansson

    29 augusti, 2014

    Hej Monica!

    De olika sajterna är bara återförsäljare av domäner; alla .se-domäner levereras exempelvis av Stiftelsen för internetinfrastruktur och .com-domäner av det amerikanska företaget Verisign.

    Med andra ord kommer du få samma produkt oavsett var du köper den, ibland med olika erbjudanden för att du ska välja just dem som återförsäljare, eller frestas av deras tilläggstjänster. Bland annat One.com’s affärsidé är exempelvis att sälja domän + webbhotell i ett paket.

    Hoppas du fick svar på din fråga!

  9. Jörgen Magnusson

    29 december, 2016

    Tjenixen, bra inlägg. Även om det idag är gammalt. Så för att få fnurra på den här tråden igen. Idag finns det ju oändligt många toppdomännamn som används både hit och dit

    Har ni som arbetar med SEO-opptimering börjat uppleva att toppdomänen spelat ut sin funktion i sökmotorerna ännu? Eller är det så fortfarande att det är bättre att ta ett .se när vi riktar oss mot den svenska marknaden, i stället för ett lite mer ovanligt som exempelvis .nu/.org/.info/.eu om det finns ett domännamn som ligger närmre mitt företagsnamn eller tjänst som företaget utför?

    Vad säger ni? Vänder mig nu inte bara till dig som skrivit detta inlägg utan er alla som läser.

Mejla mig: