Introduktion till Google Analytics

Google Analytics

Att föra statistik är en viktig del av att driva en webbplats — om du inte vet hur det går för din webbplats, hur vet du då hur du ska fortsätta?

I den här artikeln berättar jag kort om vad Google Analytics är för något, hur du installerar det, hur du förstår verktyget och till sist ett par exempel på hur du får fram olika sorters statistik.

Vad är Google Analytics?

Analytics är ett gratis statistikverktyg skapat av Google som gör det möjligt att hålla reda på viss information om besökarna på din webbplats och vad de gör. Hur många unika besökare hade du förra månaden, vad gör folk på din webbplats just nu, var någonstans på sajten brukar besökarna tröttna och hur hittade de egentligen in från början? Det är bara ett smakprov av vilken information du kan få fram.

Möjligheterna med Analytics är oändliga. I den här artikeln kommer jag dock bara att gå igenom det enklaste och vanligaste man brukar vilja få fram.

Och Universal Analytics?

Om du inte redan har stött på namnet Universal Analytics så kommer du göra det när du är inne och pillar med Google Analytics. Universal Analytics är kort sagt en ny version av Google Analytics som nyligen gick ifrån beta-statusen och numera är i övergångsfas. Man ska inte längre kunna välja mellan dessa två, men om du skulle kunna göra det så bör du välja det nyare Universal Analytics.

Gränssnitten ser likadana ut, det är bara koden som är annorlunda. Verktyget kommer för övrigt att fortsätta marknadsföras under namnet Google Analytics.

Hur du installerar Google Analytics

Har du redan Analytics installerat? Då kan du hoppa till nästa avsnitt. I övriga fall berättar jag nedan hur du installerar Analytics på din webbplats.

1. Logga in på Analytics webbplats

Gå till Analytics webbplats och logga in. Du behöver ett Google-konto, om du inte har det så kan du skapa ett konto även där.

Logga in hos Google Analytics

2. Skapa ett nytt Analytics-konto

I Analytics har man konton, där ett konto kan innehålla flera webbplatser. Analytics-kontot kan sedan delas med andra Google-konton om man vill. Gå till Administratör > Konto > Skapa nytt konto och fyll i uppgifterna. Kontonamnet kan exempelvis vara ditt företagsnamn. När du är färdig klickar du på knappen ”Få spårnings-id”.

Nytt Analytics-konto

3. Lägg in spårningskoden

Det här steget kräver lite kodvana. Använder du dig av WordPress? I så fall kan du hoppa över det här steget om du vill, och istället använda ett plugin för Analytics. Kopiera HTML-koden som kommer upp i ett textfält. Öppna därefter HTML-koden för din webbplats, lägg till spårningskoden precis ovanför </head> och spara. Ifall inte alla sidor använder samma kod behöver du klistra in koden manuellt på alla de sidor du vill spåra.

Kod för Google Analytics

4. Testa att det fungerar

Öppna en ny flik i webbläsaren och gå in på din webbplats. Byt därefter tillbaka till Analytics-fliken och gå till startsidan genom att klicka på logotypen. Klicka dig in på statistiken för din webbplats och gå till Realtid > Översikt i menyn. Om det står att det finns någon besökare på sajten (du) så fungerar det.

Analytics-konto

Att förstå Google Analytics

Analytics kan tyckas vara invecklat för nybörjare. Sanningen är att det blir vad man gör det till; man kan få ut väldigt avancerad information från Analytics, men de flesta nöjer sig med den enklare typen av statistik. Det är just det sistnämnda jag tänkte berätta mer om, och jag börjar med att förklara lite kort vad saker och ting är för något.

Period

Period

Uppe till höger kan du välja vilken period du vill se data från — den finns där på alla sidor i Analytics. Standardperioden är gårdagens datum och en månad bakåt, du kan välja flera år tillbaka fram till dagens datum om du vill. Observera dock att det kan ta upp till 24 timmar innan data stämmer i Analytics, ha detta i åtanke när du tittar på statistik från dagens datum.

Segment

Segment

Strax under huvudrubriken kan du välja ett eller flera segment — även denna inställning finns på alla sidor i Analytics. Ett segment är kort sagt ett sorts filter för datan du tittar på, till exempel ”Mobiltrafik”, ”Återkommande användare” eller varför inte ett helt eget segment. Standardsegmentet är förstås ”Alla besök”.

Linjediagram

Linjediagram

De olika linjediagrammen på de olika sidorna i Analytics visar respektive data. Håller du muspekaren över en punkt i diagrammet ser du vilket datum det rör sig om. Ifall du klickar på den gråa pilen under diagrammet kan du skriva dit en kommentar för ett datum, där du exempelvis förklarar varför du har ovanligt många besökare en viss dag.

Sidvisningar och besökare

Många blandar ihop sidvisningar och unika sidvisningar med besökare och unika besökare. Det enklaste sättet att beskriva dem är med ett exempel: Jag går in på din sajt på morgonen, laddar om sidan en gång och lämnar sajten. Jag går sedan in på din sajt en gång till på eftermiddagen och laddar om sidan en gång. För mig har det nu registrerats 4 sidvisningar, 2 besök och 1 unikt besök (med förutsättningen att besöken skedde från samma enhet).

Det har även registrerats 2 unika sidvisningar eftersom jag laddade om en och samma sida vid två olika tillfällen — om jag istället hade klickat mig in på en annan sida vid båda tillfällena hade det blivit 4 unika sidvisningar.

Vanliga utdrag

Här kommer jag ge exempel på ett par mer eller mindre vanligt förekommande utdrag från Google Analytics.

Hur många besökare har jag haft den senaste månaden?

Välj data
  1. Gå till Målgrupp > Översikt.
  2. Se till att rätt period är vald.
  3. Se till att segmentet ”Alla besök” är valt.
  4. Välj ”Besök” i dropdown-menyn ovanför diagrammet.
  5. Diagrammet visar nu antalet besök per dag. Till höger ovanför diagrammet kan du välja att istället se antal besök per timme, vecka eller månad.

Hur rör sig mina mobilbesökare på sajten?

  1. Gå till Beteende > Beteendeflöde.
  2. Välj önskad period.
  3. Välj segmentet ”Mobiltrafik”.
  4. Nu ser du var de flesta besökarna börjar, hur de navigerar och var någonstans de hoppar av.

Vilka skärmupplösningar är vanligast på surfplattor och stationära datorer?

  1. Gå till Målgrupp > Teknik > Webbläsare och operativsystem.
  2. Välj önskad period.
  3. Välj segmentet ”Trafik på surfplatta och stationär dator”.
  4. Scrolla ner en liten bit och välj ”Primär dimension: Skärmupplösning”.
  5. Listan undertill visar nu de populäraste skärmupplösningarna på din webbplats tillsammans med lite annan statistik.

Var kommer trafiken på min webbplats ifrån?

  1. Gå till Förvärv > All trafik.
  2. Välj önskad period.
  3. Se till att segmentet ”Alla besök” är valt.
  4. Scrolla ner en liten bit. Här ser du var de flesta besökarna kommer ifrån och vad det är för typ av källa.

Slutord

Det här artikeln har förhoppningsvis fått dig att förstå fördelarna med Google Analytics och hur du använder det på en grundläggande nivå. Ifall jag märker att intresset finns kommer jag eventuellt skriva en uppföljare som tar dig ett snäpp djupare i verktyget.

Glöm inte bort att prova dig fram med olika inställningar och kombinationer för att få andra resultat — learning by doing!

Ivar Johansson

Skriven av

Ivar började med webbutveckling för tio år sedan och har sedan dess utvecklat breda kunskaper inom framför allt webbprestanda, sökmotorer och användarupplevelse. Idag driver han eget företag där han skapar webbplatser som är snabba, säkra och enkla att hantera.

  1. virre

    25 september, 2014

    Hej hej
    Jag använder nu statistiken som finns i jetpack. tycker att den är bra eftersom den inte loggar mig när jag är inloggad på mitt wordpress . Jag funderar att byta till analytics eftersom jetpack drar mer presttandan på min sida. Så hur fungerar det i analytics? loggas även jag när jag granskar min sida och kollar så att alt ser bra ut och måste gissa hur många ggr jag har varit inne o inte?

  2. Ivar Johansson

    29 september, 2014

    Hej Virre!

    Ifall du installerar Analytics manuellt så kommer den mycket riktigt att även registrera dina besök, så länge som du inte filtrerar bort ditt IP i inställningarna hos Analytics.

    Om du vill kunna filtrera bort dig själv via WordPress skulle du kunna använda det här pluginet istället.

  3. Bengt

    1 januari, 2015

    Hej Ivar,
    Jag undrar hur analytics registrerar orterna. Jag har vänner i Borås som varit inne på min sida, men det har inte registrerats någon därifrån. Tycker även att om jag eller någon i familjen är inne så registreras det inte på orten vi bor. Men jag syns i realtid. Kan analytics missa besökare?

    Mvh Bengt

  4. Ivar Johansson

    2 januari, 2015

    Hej Bengt!

    Analytics fungerar via JavaScript, vilket innebär att besökarna måste ha JavaScript aktiverat för att de ska kunna registreras. Det är knappt 1% av Sveriges surfare som har inaktiverat JavaScript i sin webbläsare, vilket jag inte tycker är problematiskt när det endast kommer till statistik.

    I övriga fall missar inte Analytics några besökare. De använder sig dock av IP-spårning för att se vilken ort besökaren befinner sig i, och IP-spårning har ofta en felmarginal på 1-2 mil. När jag är inne på min sajt hemifrån tror Analytics alltid att jag sitter i en ort som ligger en mil därifrån.

    Hoppas du fick svar på din fråga!

  5. Pp

    27 januari, 2015

    Hej Ivar!

    När blir man en ny ”unik besökare” i Analytics? Är det efter 1 månad?

  6. Ivar Johansson

    3 februari, 2015

    Hej!

    Korta svaret: Man räknas som unik besökare i 2 år.

    Långa svaret: Analytics sätter en cookie i webbläsaren som lever i 2 år. Denna cookie uppdateras dock varje gång ett anrop görs till Analytics (exempelvis när man laddar om en sida), på så vis räknas man som en och samma användare på en sajt så länge som:
    – Det inte har dröjt mer än 2 år mellan besöken
    – Man rensar sina cookies
    – Man byter webbläsare.

    Hoppas du fick svar på din fråga!

  7. Staffan Öberg

    20 juni, 2015

    Hej Ivar, Din beskrivning ovan är helt underbar jämfört med vad Goggle åstadkommer men tyvärr så fungerar det inte för mig. Jag är en total nybörjare på Analytics och har faktiskt fått igång det tack vare WordPress och Yoast. Men först så Realtid -> Översikt fungerade perfekt. Jag fanns där, hurra.
    Men sedan Segment. Var finns huvudrubriken ”Räckvidd och frekvens”, ser ingen, hoppas att alla segment finns med ändå. Däremot står det Alla sessioner. I sammanhanget vad betyder sessioner, sidvisningar, användare, konvertering och alla andra konstiga ord. Men besökare, som är det enda jag är intresserad av, finns inte med i mitt Analytics.
    Målgrupp > översikt. Välj Alla besök. Det finns inget ”Alla besök”. Finns inget Besök i dropdown-meny, däremot finns Användare. Diagrammet ska visa antal besök per dag. Perfekt, det jag skulle vilja ha, synd jag inte har det.
    Beteende > Beteendeflöde. Välj Mobiltrafik. Hittar inget Mobiltrafik någonstans.
    Börjar undra om vi använder olika system på något sätt.
    Gå till Målgrupp > Teknik > Webbläsare och operativsystem.
    Välj önskad period.
    Välj segmentet ”Trafik på surfplatta och stationär dator”.
    Hittar inget Trafik på surfplatta och stationär dator.
    Det är det här med Segment som strular annars vore din beskrivning toppen. Nu står det t.ex.

    Utforskaren
    ÖversiktWebbplatsanvändning E-handel
    Sessioner kontra Välj ett mätvärde

    Vore kul att förstå systemet.

    Hälsningar Staffan

  8. Ivar Johansson

    14 juli, 2015

    Hej Staffan!

    Tack för dina fina ord.

    Huvudrubriken ”Räckvidd och frekvens” är irrelevant i sammanhanget – det jag ville visa var att segmenten alltid ligger under huvudrubriken. Det är ”rätt” segment som är förvalt, så var inte orolig.

    Google bytte för ett tag sedan (innan denna artikel skrevs) ut ordet ”besökare” mot ”session”. En session är ett besök, kort sagt, bara att ordet är mer tekniskt korrekt – dock förvirrande för de som inte är webbutvecklare.

    Både ”Mobiltrafik” och ”Trafik på surfplatta och stationär dator” är segment, och dessa hittar du genom att klicka på de förvalda segmentet ”Alla sessioner” (förr ”Alla besök”). Där kan du välja vilka segment du vill se.

    Hoppas detta hjälpte dig!

Mejla mig: