8 tecken på att du bör uppgradera din webbplats

Din webbplats är ett av företagets ansikten utåt. Av den anledningen är det ytterst viktigt att den uppfyller dagens behov från både besökarna och dig själv.

I den här artikeln sammanställer jag åtta olika tecken på att din webbplats inte uppfyller behoven, och därmed behöver ett ordentligt ansiktslyft för att hänga med på banan.

1. Det är svårt att ändra innehållet

Förtvivlad

Jag får ofta kunder som för X antal år sedan hade en webbansvarig som skötte alla ändringar i innehållet på webbplatsen. Själva har de inte en aning om hur de ska gå tillväga, och i slutändan visar det sig att alla ändringar i innehållet måste göras direkt i koden, vilket var standard förr i tiden.

Inte undra på att webbplatsens innehåll har varit oförändrat de närmaste åren.

Idag finns det dock suveräna innehållshanteringssystem — som WordPress — där en ändring i innehållet går på några sekunder. Du behöver inte rota i någon kod, och du har därför ingen anledning till att ha föråldrat innehåll på sajten.

2. Webbdesignen är inte mobilvänlig

Trasig mobil

Kan du men enkelhet gå in på din sajt via mobilen och få fram den information du vill ha — utan att behöva zooma, scrolla i sidled och fylla svordomsburken över kanten? Om inte så är webbplatsens design antagligen inte responsiv, och detta är ett mycket vanligt tecken på att webbplatsen behöver uppgraderas.

Sanningen är att en tredjedel av besökarna lämnar en sida som inte är responsiv för att istället gå till en konkurrerande webbplats.

3. Webbplatsen är långsam

Långsam

Hinner du fylla på kaffekoppen innan din webbplats har laddat färdigt? Då bör du definitivt se över webbprestandan, eftersom att 57% av alla besökare lämnar en webbplats som inte laddat färdigt inom 3 sekunder, och 80% av dessa aldrig kommer tillbaka.

Det finns naturligtvis ännu fler konsekvenser av att inte ha en snabb webbplats — som lägre rank i sökmotorer och minskad försäljning, för att nämna några. Detta berättar jag om i en av mina tidigare artiklar.

4. Du får dålig placering i sökmotorer

Google

Sökmotorer är en viktig trafikkälla för de allra flesta webbplatser. När någon letar efter något går denne till Google, och då är det viktigt att din webbplats finns med.

Det finns över 200 faktorer som påverkar placeringen av en webbplats hos Google. Många av dem är sådant som avgörs på webbplatsen, och då gäller det att den är sökmotoroptimerad för att få de bästa förutsättningarna till en bra placering i sökresultaten.

5. Webbplatsen konverterar dåligt

Dålig konvertering

De flesta webbplatserna vill få besökarna att utföra något — detta kan exempelvis vara att köpa en produkt, boka en tjänst eller kontakta ett företag. Om väldigt få besökare utför detta (med andra ord att de inte ”konverteras”) kan detta vara ett tecken på att sajten är dåligt konstruerad. En webbplats som konverterar dåligt är förstås mindre lönt att marknadsföra.

Genom att ha dina mål med webbplatsen i åtanke när den konstrueras kan du få en bättre konverteringsgrad. Detta är oftast ett effektivare sätt att få kunder än att enbart öka trafiken.

6. Webbplatsen är gjord i Flash

Flash

Flash var väldigt populärt förut när man ville ha en ”häftig” sajt med avancerad grafik. Det fanns dock fyra nackdelar med Flash, som spelar ännu större roll idag:

  • Flash är tungt och tar lång tid att ladda
  • Måste installeras i webbläsare och saknar stöd i iPhone/iPad
  • Sökmotorer kan inte hitta i Flash-sajter över huvud taget
  • Att underhålla en Flash-sajt är ett elände

Om din webbplats är gjord i Flash har du med andra ord väldigt bra anledningar till att göra om den.

7. Webbdesignen är inte symmetrisk med övrig media

Balanserat

Jag har haft kunder vars webbplats, visitkort, bilar och broschyrer inte påmint om varandra över huvud taget. De behöver absolut inte vara likadana, men samma grafiska profil bör användas i företagets alla medier för att stärka varumärket.

Det kan mycket väl vara så att det är din webbplats som har ”rätt” design medan övriga medier är fel, detta vet du bäst själv. Huvudsaken är att dina kunder ska kunna se och känna samma företag, oavsett om det är online eller offline.

8. Webbdesignen ser föråldrad ut

Apple's gamla webbplats

Har din webbplats glasknappar, blinkande texter, fyrverkerier och annat krimskrams? Då lever den tyvärr kvar på 90-talet och tilltalar ytterst få personer.

Trender kommer och går. Idag strävar man dock efter att skapa designer som är stilrena och på så vis ”odödliga”, eller rättare sagt mer långlivade; saker och ting kommer behöva förändras så småningom. Stilrena designer har dessutom en tendens att framhäva det viktigaste — innehållet — och brukar på så vis konvertera bättre.

Slutord

Stämmer inte din webbplats in på något av tecknen? Jättebra, då ska den uppfylla både besökarnas och dina behov samtidigt som den är ett skinande ansikte utåt!

I övriga fall bör du låta ändra eller göra om webbplatsen så snart som möjligt för att inte missa kunder eller andra möjligheter.

Ivar Johansson

Skriven av

Ivar började med webbutveckling för tio år sedan och har sedan dess utvecklat breda kunskaper inom framför allt webbprestanda, sökmotorer och användarupplevelse. Idag driver han eget företag där han skapar webbplatser som är snabba, säkra och enkla att hantera.

  1. Anders

    27 juli, 2014

    En ”mobil” version är inte helt nödvändigt när alla telefoner blir större och folk köper surfplattor.

  2. Ivar Johansson

    28 juli, 2014

    Hej Anders!

    En separat mobilsajt håller jag med dig om att det finns fler nackdelar än fördelar med. En responsiv design däremot stöds bland annat av det argumentet du angav, att telefoner kommer ut med alla möjliga skärmstorlekar, både större och mindre.

    Icke-responsiva sajter är inte gjorda för att kunna användas på dessa enheter, vilket drabbar besökaren med bland annat långa responstider, bökig navigering, svårklickade länkar/knappar och för liten text som kräver zoomande och scrollande åt alla håll och kanter.

  3. Nicklas

    1 september, 2015

    Felet många gör är att man likställer en responsiv site med en mobilsite. Man kan ha en responsiv site som inte är anpassad för mobil användning och man kan ha en responsiv mobilsite för att fungera på många olika plattformar och storlek på mobiler.

    Det man borde fokusera på är vilka de absolut nödvändiga elementen är för den mobila användaren. Man kanske inte måste ha 21m löptext om företaget i den mobila versionen etc. Vissa utvecklare klarar av att exkludera element på ett snyggt sätt med bibehållen grafisk profil och andra inte. Givetvis är det skillnad från site till site, men bara en sådan enkel sak som att ha telefonnummer och mailadress ovanför ”fold” (innan man behöver scrolla) på en mobil version är väldigt uppskattat.

Mejla mig: