7 anledningar till att se över prestandan på din webbplats

Visst låter väl orden “hög prestanda” väldigt bra? De flesta har förstått att välpresterande webbplatser är något positivt, men tyvärr ser många prestandan som ett plus i kanten istället för en nödvändighet. Med det tankesättet är det inte så konstigt att många inte bryr sig om att investera i en prestandaoptimering av sin webbplats.

Sanningen är att genom en prestandahöjning på din sajt kan du kan öka dina intäkter, minska dina omkostnader, höja dina besökares belåtenhet och vara snällare mot miljön. I denna artikel kommer jag förklara varför med mycket statistik och verkliga exempel, och det hela börjar med roten till en bra webbplats: användarupplevelsen.

1. Bättre användarupplevelse

Användarupplevelse

Alla webbplatser behöver ge en god användarupplevelse för att besökaren ska trivas bra. Om besökaren inte trivs på din webbplats trivs besökaren antagligen bättre hos din konkurrent, och ifall du anser dig vara bättre än konkurrenten gynnar detta varken dig eller besökaren.

Flera av de andra punkterna i den här artikeln bygger på att användarupplevelsen är bra; webbprestanda och användarupplevelse går nämligen hand i hand mer än vad de flesta tror. Tänk dig till exempel att du gör en sökning på internet — hur snabbt går du tillbaka till sökresultaten ifall en webbplats tar för lång tid att ladda? Studier visar nämligen att 57% av alla besökare lämnar sajten efter 3 sekunder, och 80% av dem kommer aldrig tillbaka.

Vi vill att man ska kunna bläddra från en sida till en annan lika snabbt som man kan bläddra en sida i en bok. Så vi siktar väldigt, väldigt högt här… ungefär 100 millisekunder. — Urs Hölzle, Google

Att vi människor inte orkar vänta beror på hur vår hjärna fungerar. För 21 år sedan skrev Jakob Nielsen en bok där ett avsnitt handlade om just detta:

  • Ungefär 100 millisekunders väntan är den övre gränsen där användaren känner att systemet reagerar omedelbart, vilket innebär att ingen särskild respons behövs innan resultatet visas.
  • Ungefär 1 sekunds väntan är den övre gränsen då användarens flöde av tankar inte hunnit avbrytas, även om användaren kommer att märka fördröjningen. Normalt behövs ingen särskild respons här heller, men användaren tappar känslan av att få det omedelbara resultatet.
  • Ungefär 10 sekunders väntan är den övre gränsen där användaren fortfarande kan hålla sin uppmärksamhet på samma dialog. För längre väntetider än så kommer användaren vilja göra något annat medan systemet laddat klart, därför behövs någon form av av respons som indikerar på när processen är färdig.

Med andra ord är Google’s mål på 100 millisekunder inte så dumt ändå — det får en webbupplevelse att kännas verklig.

2. Fler sidvisningar

Sidvisningar

När användarupplevelsen är bra tillbringar gärna besökaren mer tid på webbplatsen och berättar om sin positiva upplevelse för andra.

Flera stora företag har märkt av detta, bland annat AOL där deras besökare som fått snabba laddtider besökte 50% fler sidor på deras webbplats. För Yahoo hände motsatsen, där 400 millisekunders långsammare laddtid resulterade i 9% lägre trafik, och Google tappade hela 20% av trafiken när de blev 500 millisekunder långsammare.

Små ändringar i prestandan kan ge stora konsekvenser i sidvisningar. Google är ännu ett exempel där de minskade storleken på startsidan för deras karttjänst från ca 100 kB till ca 80 kB. Första veckan ökade trafiken med 10%, och sedan ytterligare 25% de följande tre veckorna.

Värt att nämna också är att en webbplats med ökad prestanda kan i regel ta hand om fler samtida besökare.

3. Ökad försäljning

Försäljning

När besökare trivs blir fler av dem kunder. Flera exempel visar på att en ökad prestanda kan leda till en ökad försäljning.

Titta till exempel på Shopzilla som ökade sina intäkter med 12% genom att optimera sin prestanda, eller Amazon som ökar sina intäkter med 1% varje gång de lyckas göra sajten 100 millisekunder snabbare. En procent kan låta lite, men med tanke på att de omsätter 396 miljarder kronor varje år så motsvarar en procent nästan 4 miljarder kronor.

Inte nog med det. Under 2008 utförde Aberdeen en undersökning på över 160 olika företag där de årliga intäkterna låg på 8,4 miljarder kronor i genomsnitt. Undersökningen gick ut på att utforska bland annat hur mycket intäkterna påverkades av 1 sekunds fördröjning i laddtid. Resultatet var i genomsnitt 9% sämre intäkter — eller 756 miljoner kronor. Det kan man kalla en dyr sekund.

Säljer du inget via din webbplats? Troligtvis har du något sorts mål på din webbplats som du ändå vill locka dina besökare till, och då har jag några siffror även till dig. Mozillas webbläsare Firefox laddades nämligen ner 60 miljoner fler gånger på ett år efter att de gjorde några mindre justeringar i prestandan på deras målsidor.

4. Lägre omkostnader

Omkostnader

Det finns pengar att spara genom en prestandaoptimering. En webbplats vars prestanda är ineffektiv kräver ofta bättre hårdvara för att kunna prestera, och bättre hårdvara kostar mer pengar både i inköp och drift. Mängden data som skickas kan dessutom bli mindre, vilket innebär lägre kostnad ifall man har begränsad trafik.

För några veckor sedan skrev jag en artikel om hur jag minskade RAM-minnet på en server med 50% och ändå ökade webbplatsens prestanda med 951%. Eftersom servern är hyrd blev driften billigare. Shopzilla är ännu ett bra exempel där de kunde minska hela sin hårdvara med 50% för att de lät sin prestanda optimeras.

Eftersom långsamma webbplatser har högre avvisningsfrekvens är det många som dessutom kan minska sina marknadsföringskostnader och ändå sälja lika mycket.

5. Starkare varumärke

Varumärke

Inget företag vill vara känt som “det där företaget med en extremt seg sajt”, speciellt inte om webbplatsen är en webbshop eller på annat vis fungerar som inkomstkälla för företaget. Idag är en webbplats dessutom företagets ansikte utåt, och då är det viktigt att den ger besökarna en bra användarupplevelse och skapar ett gott förtroende.

Ifall din webbplats tar mer än 3 sekunder att ladda in kommer ungefär 23% inte bara lämna sajten och aldrig komma tillbaka, utan de kommer också att berätta för andra om sina negativa upplevelser. Det är inte bra för ditt varumärke.

Har du någon gång suttit och väntat på att en webbshop ska ladda klart efter att du har fyllt i dina kredituppgifter? Då kanske du till och med hör till de 44% som är oroliga över att ordern inte går igenom som den ska, vilket innebär minuspoäng för webbshoppen om den ska vinna besökarens förtroende. Det är faktiskt så illa att 37-49% av de som upplever långsamma transaktioner på webbshoppar lämnar sajten eller byter till en konkurrent, och 77% av dessa kommer berätta om upplevelsen för andra. Ännu mer minuspoäng.

6. Gladare mobilsurfare (och miljö)

Mobil

För ett par år sedan förutspådde man att internettrafiken från mobila enheter kommer bli en majoritet detta år (2014). Nu är det med andra ord viktigare än någonsin att webbplatser fungerar riktigt bra på mobiler och surfplattor.

Som webbutvecklare förstår jag att en webbplats sällan laddar lika snabbt på mobilen som på datorn. För mig var det därför chockerande att få reda på att hela 58% av surfare förväntar sig att en webbplats ska ladda lika snabbt eller snabbare på mobiler jämfört med datorer. Det är även intressant att 52% av surfare som har haft problem med en webbplats på mobilen kommer osannolikt besöka den igen, och 40% skulle besöka en konkurrents sajt på mobilen istället.

DoubleClick, ett dotterbolag till Google för annonsering, fick goda resultat hos mobiler när de ökade prestandan. Genom att plocka bort en onödig omdirigering av sina annonser ökade de klickfrekvensen på mobiler med hela 12%. Jag hittade tyvärr inga siffror på hur detta påverkade deras intäkter, men med tanke på storleken på företaget gav det säkerligen intäkterna en ordentlig skjuts.

Mer intressant fakta kommer från en undersökning gjord av en forskargrupp som visar mobilers strömförbrukning beroende på webbplatsers innehåll. Om till exempel Facebook skulle göra om alla bilder till komprimerade JPEG-filer skulle det krävas 30% mindre ström att ladda deras webbplats. Ifall Amazon gjorde likadant skulle det krävas 20% mindre ström. Kort och gott skulle man alltså kunna säga att webbplatser med optimerad prestanda är bättre för miljön.

Det är också snällare mot personer som surfar över 3G/4G när sajten väger mindre, eftersom man ofta bara har ett visst antal MB att surfa för per månad.

7. Högre rank i sökmotorer

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Visste du att Google använder webbplatsers prestanda som en av sina rankningsfaktorer?

Google’s mål är att ge deras användare vad de vill ha. De märkte dessutom att folk använder Google mindre när de rankar långsamma webbplatser högt. Eftersom långsamma webbplatser irriterar användare så beslutade Google under mitten av 2010 att ha prestanda som en av sina rankningsfaktorer.

Hur många sekunder är då för långsamt? Ifall din webbplats laddar på mer än 2 sekunder bör du se över prestandan. Observera att Google har över 200 olika faktorer när de rankar webbplatser, så att enbart ha en sajt som är snabb kommer inte ta dig till toppen. Prestandan kan däremot vara det där lilla extra som får din webbplats att ranka högre än dina konkurrenter.

Sammanfattning

För att sammanfatta den här artikeln kan vi konstatera att högre webbprestanda leder till:

  • bättre användarupplevelse
  • fler sidvisningar
  • ökad försäljning
  • lägre omkostnader
  • starkare varumärke
  • gladare mobilsurfare och miljö
  • högre rank i sökmotorer.

Slutord

Det är viktigt att få alla företag och webbplatsägare där ute att inse vikten av en snabb webbplats — gör gärna de du känner en tjänst och dela med dig av denna artikel.

Känner du till någon mer fördel med att ha en välpresterande webbplats? Berätta i din kommentar nedan!

Ivar Johansson

Skriven av

Ivar började med webbutveckling för tio år sedan och har sedan dess utvecklat breda kunskaper inom framför allt webbprestanda, sökmotorer och användarupplevelse. Idag driver han eget företag där han skapar webbplatser som är snabba, säkra och enkla att hantera.

  1. Per

    2 februari, 2014

    Ni har översatt fel , eng. biljon är miljard på svenska. Amazon omsätter inte så mycket.

  2. Ivar Johansson

    2 februari, 2014

    Tack Per, jag skyller på Wikipedia som skrev lite slarvigt. Nu ska det vara korrekt. :-)

  3. Peter

    10 maj, 2014

    Intressant artikel!
    Att Facebook inte komprimerar Jpegs är ett av skälen till att jag inte är med;)
    Kan jag med gott samvete göra sidor som laddas på 1-2 sekunder ?

  4. Ivar Johansson

    10 maj, 2014

    Tack Peter! Jag tycker att allt under två sekunder är helt okej. Det beror förstås även mycket på vad det är för typ av innehåll; två sekunders laddtid för en webbshop med många bilder är exempelvis mer imponerande än två sekunders laddtid för en sida med bara text. :-)

  5. Markus Lövdell

    17 juli, 2015

    Mycket intressant och välskriven artikel. Allt du nämner är helt korrekt. Det är verkligen viktigt att upplevelsen är tillräckligt snabb annars så kommer människor inte återvända.

Mejla mig: